power up
بسم الله الرحمن الرحيم

عزيزى الزائر عزيزتى الزائراه
مربا بكم فى منتديات power up
يرجى التكرم بتسجيل الدخول اذا كنت عضوا معنا او التسجيل ان لم تكن عضوا و ترغب فى الانضمام الى اسرة المنتدى

مع تحياتى الجنرال ايهاب
0197878455
power up
بسم الله الرحمن الرحيم

عزيزى الزائر عزيزتى الزائراه
مربا بكم فى منتديات power up
يرجى التكرم بتسجيل الدخول اذا كنت عضوا معنا او التسجيل ان لم تكن عضوا و ترغب فى الانضمام الى اسرة المنتدى

مع تحياتى الجنرال ايهاب
0197878455
power up
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

power up

Free CursorsMyspace Layou

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

كما عودناكم حصريا رحله الى أعماق القلب

كاتب الموضوعرسالة
الجنرال

المساهمات : 2

كما عودناكم حصريا  رحله الى أعماق القلب  Empty
مُساهمةموضوع: كما عودناكم حصريا رحله الى أعماق القلب     كما عودناكم حصريا  رحله الى أعماق القلب  Icon_minitimeالجمعة ديسمبر 17, 2010 10:57 pm

انها الجلسه الثالثه لمجلس اراحه القلوب الصماء

نستهلها بسؤال هل قلبك قلب قلوب ؟

اجابه هذا السؤال سوف تجيب عليه بنفسك و دوري ما هو الا فقط " فك شفره قلبك " !!

انها ليست كأي شفره ..

و يالها من شفره تبدو في ظاهرها سهله الاختراق و لكن فكها يلزم جمع معلومات وافيه في جوانب عده !!

(,")سوف أتركك في حوار مع نفسك(",)

نفسك : لكم كنت غافلا مستغرقا في نوم عميق و اذ بي استيقظ على صرخه من دكتور دودو تقول " املأ الفراغ و ليس ما بين الفراغات "

اضغط الرابط للاستفاده القصوى من الموضوع

نفسك : أنا فعلا عندي فراغ شديد يكاد أن يمزقني و يتركني اشلاء انسان .. انه كــ ورم خبيث يتوغل داخلي بلا رحمه

اسمحلي أن أتطفل على حوارك مع نفسك و أوضح شئ قد لا يطرأ بذهنك و أقول أهم شئ لعلاج مشكله الفراغ أو غيرها من المشاكل هو " الادراك " بأنك فعلا عندك فراغ و تعترف بذلك لكي تستطيع أن تملأه و تسقي روحك من كأس لا تظمأ بعده أبدا

نفسك : أيقنت بذلك و استيقظ قلبي من نوم ثبات و تحركت بداخلي قواي التي لم أكن أعلم انها تكمن بي

نفسك : حان الآن اطلاق الطاقات لتعمل بمقاييس مختلفه و معايير و ضوابط .. لكن يا دودو ما قولتليش ازاي ؟؟؟

دودو : ملخص الكلام " بكل سرور, فلتكن حياتك اشارة مرور "

نفسك : اشارة مرور ؟ يعني تقصد أضع نظام لحياتي و أعرف ازاي أقف و ازاي اهدئ و امتى انطلق ؟؟ بس كدا ؟؟

دودو : بالظبط !

بصراحه يا دودو مش عارف انت كنت فين من زمان ! أنا كنت حاسس بخنقه و مليش هدف واضح أو صريح !

دودو : هقولك .. بس ممكن لو سمحت تجاوبني على السؤال اللي فوق ؟؟!!

نفسك : قلبي قلب قلوب ؟ مممممم !! معلش مش فاهم السؤال بصراحه !!

دودو : قلبك قلب قلوب يعني قادر على فك شفره قلوب جميع الناس بكلمه حسنه , بفكره مفيده للجميع , بتذكير النفس بكل ما هو طيب !

نفسك : لكن يا دودو انت قلت دورك فك شفره القلب و بصراحه لو فكيت الشفره افتكر اني هقدر أجاوب !

مُساهمةموضوع: Wink رحله الى أعماق القلب الثلاثاء ديسمبر 14, 2010 10:43 am

انها الجلسه الثالثه لمجلس اراحه القلوب الصماء

نستهلها بسؤال هل قلبك قلب قلوب ؟

اجابه هذا السؤال سوف تجيب عليه بنفسك و دوري ما هو الا فقط " فك شفره قلبك " !!

انها ليست كأي شفره ..

و يالها من شفره تبدو في ظاهرها سهله الاختراق و لكن فكها يلزم جمع معلومات وافيه في جوانب عده !!

(,")سوف أتركك في حوار مع نفسك(",)

نفسك : لكم كنت غافلا مستغرقا في نوم عميق و اذ بي استيقظ على صرخه من دكتور دودو تقول " املأ الفراغ و ليس ما بين الفراغات "

نفسك : أنا فعلا عندي فراغ شديد يكاد أن يمزقني و يتركني اشلاء انسان .. انه كــ ورم خبيث يتوغل داخلي بلا رحمه

اسمحلي أن أتطفل على حوارك مع نفسك و أوضح شئ قد لا يطرأ بذهنك و أقول أهم شئ لعلاج مشكله الفراغ أو غيرها من المشاكل هو " الادراك " بأنك فعلا عندك فراغ و تعترف بذلك لكي تستطيع أن تملأه و تسقي روحك من كأس لا تظمأ بعده أبدا

نفسك : أيقنت بذلك و استيقظ قلبي من نوم ثبات و تحركت بداخلي قواي التي لم أكن أعلم انها تكمن بي

نفسك : حان الآن اطلاق الطاقات لتعمل بمقاييس مختلفه و معايير و ضوابط .. لكن يا دودو ما قولتليش ازاي ؟؟؟

دودو : ملخص الكلام " بكل سرور, فلتكن حياتك اشارة مرور "

نفسك : اشارة مرور ؟ يعني تقصد أضع نظام لحياتي و أعرف ازاي أقف و ازاي اهدئ و امتى انطلق ؟؟ بس كدا ؟؟

دودو : بالظبط !

بصراحه يا دودو مش عارف انت كنت فين من زمان ! أنا كنت حاسس بخنقه و مليش هدف واضح أو صريح !

دودو : هقولك .. بس ممكن لو سمحت تجاوبني على السؤال اللي فوق ؟؟!!

نفسك : قلبي قلب قلوب ؟ مممممم !! معلش مش فاهم السؤال بصراحه !!

دودو : قلبك قلب قلوب يعني قادر على فك شفره قلوب جميع الناس بكلمه حسنه , بفكره مفيده للجميع , بتذكير النفس بكل ما هو طيب !

نفسك : لكن يا دودو انت قلت دورك فك شفره القلب و بصراحه لو فكيت الشفره افتكر اني هقدر أجاوب !

دودو : متفقين ! قلبك كتله من المشاعر كثيرا ما يلتهب من " شوق – غل – حقد – ضغينه – كره – حزن "
و أيضا يتجمد من " تبلد المشاعر – عدم الاحساس بالمسؤليه – كثره الخطأ و فعله كأنه لم يعد خطأ أو كل الناس بتعمل كدا "

نفسك : مممممم ! والله معاك حق !

دودو : اذا تخيل كثره اللهيب و التجمد و تخيل لو حدث النقيضين في آن واحد ؟؟ كيف سيكون حال قلبك ؟؟ ما هي عواقب " امتزاج النقيضين " ؟؟

بالعاميه كدا , عايزيين نضبط الترموستات بتاع قلبك الأول !

اوعدني انك تجرب اللي هقولك عليه لمده اسبوع و جرب معايا انك تعمل حاجات حلوه كتير و لو عملت حاجه وحشه تعمل قصادها حاجتين حلوتين

يعني كل يوم هنعمل حاجه حلوه , و محدش يقولي الدنيا بايظه ..و يا عم هو انا اللي هصلح الكون ؟؟

بس تعالي و ابدأ بنفسك و كل واحد لما يبدأ بنفسه هيعلم غيره درس ..

مثلا ..

- اقلب في أسماء قائمه الموبيل و شوف مين من قرايبك من زمان ما اتصلتش بيه و قوم مكلمه و اطمن عليه
– ساعد مسّن " كبير في السن " و شيل منه الكيس التقيل اللي ماشي بيه
– ساعد كفيف انه يعبر الطريق
– مد يدك لطفل تعرقل و امسح عنه دموعه
– اجلس مع اخوك / اختك و اطمن عليه و اسأل محتاج مساعده في أي شئ

....الخ من أشياء حلوه

لمده أسبوع بس جرب أي حاجه حلوه .. كل يوم حاجه واحده و لو زودت كله في مصلحتك لكن خليك فاكر لو غلطت تعمل قصاد الغلط حاجتين حلوتين

تخيل لو كلنا عملنا كدا في نفس الوقت.. هايحصل ايه ؟

نتيجه واحده .. الحاجات الحلوه في حياتنا هتزيد و كلما يحاول الغلط انه يسيطر هيزيد الحلو الضعف !!

بكدا أنت فكيت شفره قلبك بنفسك و هتجاوب على السؤال عمليا و ليس فقط نظريا !!

و شوف قلب مين يتسع لاستعياب قلوب الناس أكثر و كلما استوعب أكثر سوف يكون في يوم ما قلبك قلب قلوب بلا شك !

كما عودناكم حصريا رحله الى أعماق القلب
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
»  كما عودناكم حصريا حصريا فيلم الأكشن المُثير للكبار فقط Airline Disaster 2010 مترجم بجودة DVDRipعلى اكثرمن سيرفر
»  كما عودناكم حصريا كن ولا تكن نصيحه الى كل رجل وشاب
»  كما عودناكم حصريا فن تدليك للنساء فقط
»  كما عودناكم حصريا هيفاء وهبي " ايه ده ايه ده "
»  كما عودناكم حصريا احلى مباريات wwe raw 2009